Dám ti aj slnko


Dneska máme tak nádherný, slnečný deň.
Nikdy by som si nepomyslela, že práve takýto jarný deň mi dokáže zlepšiť náladu (pretože som zvykla jar doslova nenávidieť), ale ten pohl'ad z okna stojí zato.
A okrem toho mi náladu spríjemňujú aj tulipány, ktoré som dostala. A hlavne tá ich farba, kombinácia žltej a zelenej vytvára pekný a elegantný efekt.


Dokonca aj dnešný článok nadväzuje na toto počasie a celú túto náladu.

Vybrala som si knihu, ktorú som nedávno dočítala a chcem vám tu napísať zopár krásnych myšlienok, ktoré poputovali do môjho malého zápisníčka - ktorý je mimochodom skoro úplne zaplnený :)

Kniha má nádherný a velmi pútavý názov Dám ti aj slnko.
Napísala ju spisovatel'ka Jandy Nelson, a hned' na obálke knihy je napísané, že je to autorka rovnakého kalibru ako je napr. John Green, Rainbow Rowell, či Gayle Forman.
Určite ste počula aspoň o jednej/jednom z týchto autoriek/autorov.
Ja som od každého z nich čítala aspoň jednu knihu a áno, myslím, že píšu rovnako.
Vždy je v knihe l'úbostný príbeh a obrovské množstvo myšlienok (čo je raj pre moju dušu).

Nejdem vám tu velmi písať o čom je konkrétne táto kniha, to si nateraz môžte vyhl'adať aj samé, v skratke, je to o dvojičkách - Noe a Jude, ktorí sú nerozluční a úplne odlišní. Ako dospievajú zisťujú o sebe nové veci. Z Jude sa stane krásne dievča, ktoré miluje adrenalín a Noe zistí, že je gej. Obidvaja sa venujú umeniu, kresleniu a majú ambície dostať sa na jednu prestížnu školu. Po čase sa medzi nimi začne vytvárať priepasť, ich milovaná mama zomrie a oni prestanú komunikovať. Zistia však, že takto sa cítia ako polovičný ludia, a nato, aby boli šťastní potrebujú jeden druhého, aby poskladali svet dokopy.

Kvôli tebe som sa vzdala skoro celého sveta. Slnka, hviezd, oceánu, stromov, všetkého...

**************

Hned' na začiatku knihy boli tri citáty.
Mňa ale najviac zaujal tento.

"Vzdialené od našich predstáv o tom, čo je správne a čo nesprávne, je jedno miesto. Tam sa stretneme."

Toto je pre mňa dosť zvláštna myšlienka a chápem ju velmi svojsky - až tak moc, že by ste ma nepochopili. Ale bola by som rada, kebyže sa niekto posnažil a napísal mi, ako rozumie tej myšlienky on :) 

Dalej tu mám citát od Pabla Picasa.

"Každé dieťa je umelec. Problém je ostať ním, ked' vyrastie."

A je tak pravdivý, že mi láme srdce. Chvíl'kami. Ked' človek dospeje, väčšinou sa úplne odlišuje od toho kým niekedy bol. Detské sny ostanú len detskými. 
Dospelosť prináša aj problémy a starosti (ale má aj vela krásnych stránok, to je jasné), ktoré môžu po čase zabiť kreativitu dieťaťa.

"Tvár jej sklzne z tváre - dnes každý stráca tvár - a tá pod ňou je zúfalá."

Nie vždy sú ludia takými ako ich skutočne vidíme. Väčšinou majú na tvárach masku, ktorá zakrýva ich skutočné ja a ich skutočne pocity, ktoré sa snažia skryť. Alebo sa proste cítia zranitelní.
Preto milujem osamelé rozhovory s niekým kto sa rozhodne zhodiť svoju tvár a ukáže tú pravú a skutočnú. A preto urobím aj ja to isté.

"Nemôžeme za to, koho l'úbime však?"

"Nik vám nepovie, čo znamená byť preč, ani ako dlho to trvá."

"Ubližuješ ostatným skôr, než ublížia oni tebe."

"čo je zlé pre srdce, to je dobré pre umenie."

Uvedomili ste si to už niekedy? Ked' nás sklame niekto, koho sme mali úprimne radi, alebo máme zlomené srdce, staneme sa v istom smere kreatívnejší. V kreslení, písaní a rôznych iných aktivitách... snažíme sa bolesť vložiť do toho, čo robíme.

"Kto mohol vedieť, že bozkávanie môže byť také, že dokáže zmeniť krajinu, prevrhnúť oceány, obrátiť toky riek, zastaviť dážd'?"

"Noc je teplá, nesmelo sa nás dotýka."

Pri tejto nádhernej vete mi naskakuje husia koža. Noc nás prikryje.

"že si ťa nedokážem držať od tela ako ostatných ludí. Lebo si myslím, že by si ma mohla zničiť."

"Keby ma ludia naozaj poznali, nemohli by ma skutočne milovať."

úprimná pravda.


*************

Túto knihu by som vám odporúčila. Požičajte si ju, sadnite si niekam v klude a čítajte ju pomaly. Zabudnite na svet a vojdite do iného sveta, nechajte, nech slová cez vás prúdia, nech sa dostanú do vašej každej bunky. Nech urobia zázraky.

Bibiána


Tags:

Share:

1 comments

  1. Ja som knihu čítala a páčila sa mi, ale nepatrí medzi moje najobľúbenejšie :)

    OdpovedaťOdstrániť

Budem rada, ak svoj názor na článok vyjadríš v komentári! Snažím sa čítať a odpovedať na všetky.