Letné čítanie


K letu čítanie neodmysliteľne patrí. Pre väčšinu z nás sa objaví volný čas, ktorý my knihomoli s radosťou využívame na čítanie.

Pre mňa neexistuje nič pohodovejšie, ako si sadnúť vonku na záhradu a - skrytá pred celým svetom sa môžem zahĺbiť do 300 strán v mojich rukách. ách!

Za týždeň som zhltla 3 knihy s ktorými sa chcem dneska s vami podeliť, pretože ak máte rovnaký vkus ako ja, mohli by sa vám páčiť.
Každá z kníh, ktoré čítam mi niečo dokáže dať. Ak sledujete môj blog a mňa dlhšie, asi viete, aká som závislá na myšlienkach, ktoré nájdem v knihách/filmoch, ktoré niekto povie, ktoré objavím občas úplne nečakane. Aj tieto knihy boli plné všakovakých múdrostí, ale tentokrát som si nič nezapísala. Jednoducho by som do svojho zápisníka musela zapísať polovicu knihy :-)


Začala by som zľava.
Kniha Chlapec Nikto od Allena Zadoff-a mi príde taká priemerná, podla mňa neurazí ale ani nenadchne. čakala som od nej trošku viac, ale dôvod, prečo vám ju sem dávam je ten, že sa tam občas vyskytli veľmi zaujímavé a múdre rozhovory medzi ľudmi, ktoré neskôr spomeniem.
Aby som vás trošku uviedla do deja, príbeh je o tínedžerovi, ktoré je bez identity a minulosti. Dá sa povedať, že je to "dokonalý vojak", ktorý necíti žiadne pocity a vykoná všetko, čo sa od neho žiada.
Jeho úlohou je zneškodniť ľudí, príde do nového mesta, dostane sa do rodiny, do ktorej potrebuje, vykoná čo má, a odíde znova potichu ako prišiel. Málokto si ho všimne.
Pravdaže, to by nebola kniha, kebyže nedošlo k nejakej zápletke. Jeho nová misia je zneškodniť starostu New Yorku, avšak ten mu pripomína jeho otca, na ktorého si matne spomína, a taktiež sa zblíži s jeho dcérou. Toto všetko mu narobí mnoho problémov, a hlavne začne túžiť po veciach, ktoré nikdy nemal - vlastný domov, slobodu, normálny život tínedžera.
Ak chcete zistiť či misiu sabotuje alebo ju nakoniec splní, určite by ste si mali knihu požičať. Je tam aj dosť menších zápletiek, ktoré vás občas dosť prekvapia.

Na tejto knihe ma najviac zaujal rozhovor Chlapca a starostu, prisahám, že vždy, ked' zazriem túto knihu si spomeniem naň.

"Takže ty hovoríš, že my si nevyberáme, ale že za nás rozhodujú podmienky, ktoré nás obmedzujú."
"Podla mňa áno."
Starosta pokračuje: "No ak za teba rozhodujú obmedzujúce podmienky, ako vieš, čo vlastne chceš?
"Možno nezáleží na tom, čo chcem," odvetím.
"A predsa nás definujú naše túžby," povie starosta. "Ak nevieš, čo chceš, ako vieš, kým si?"

***

Z knihy Marťan som bola mocne nadšená. Môžem ju s čistým srdcom označiť za jednu z najlepších kníh, ktoré som v poslednej dobe čítala.
Pokiaľ máte radi poriadne sci-fi, toto je práve pre vás.
Na Marse prebieha úspešná misia Ares 3, ktorá sa však musí predčasne ukončiť kvôli piesočnej búrke, ktorá ohrozí život celej posádky. Mark je jeden zo 6 astronautov, ktorí sa na misii podieľajú avšak nemá také dostať sa do bezpečia ako piati z nich, ktorí si následne myslia, že umrel. On to však zázračne prežije, ostane sám na planéte, ktorá sa ho ako keby pokúšala zabiť.
Mark je však neuveriteľne vynaliezavý = táto jeho vlastnosť ma fascinovala asi najviac = a tak dokáže opraviť "hab" tak, aby v ňom mohol byť ako predtým, začne pestovať zemiaky, neustále kontroluje, či všetko funguje, ako by malo a tak podobne... No stále sa nemá ako spojiť so Zemou, preto musí podniknúť nebezpečné výlety na inú stanicu.
Jednoducho, pri tejto knihe občas nebudete ani dýchať a budete hltavo čítať ďalšie a ďalšie stránky, pretože nebudete môcť vydržať a budete zvedaví, ako to celé dopadne.
Musím uznať, že človeka ako Mark by som vo svojom okolí brala. Okrem vynaliezavosti má aj neskutočne skvelý zmysel pre humor, ktorý dokonca nestráca ani vo chvíľach, ked' mu skutočne ide o život. A to oceňujem. Viete si predstaviť zostať na cudzej planéte samé?

Marťanský denník : SOL 501
Deň som začal ničotným čajom. Ničotný čaj sa varí ľahko. Zohrejete si vodu a nič do nej nepridajte. Pred pár týždňami som experimentoval so zemiakovou šupkou. čím menej o tom budem hovoriť, tým lepšie.

Btw. Je aj film, a na ten sa teším tiež, urobím si taký špeciálny večer preň, hah.

***

Knižku My ostatní tu len tak žijeme od spisovatela Patricka Ness-a som dočítala iba dnes. Mám od neho ešte jeho predchádzajúcu knihu "Sedem minút po polnoci" a tá má byť ževraj perfektná, tak sa na ňu teším.
No tešila som sa aj na túto knihu a ... teraz ani neviem čo vám o nej mám povedať.
Bola proste taká zvláštna, že každý jej opis by vyznel asi tak, že by vás možno nezaujal.
Hlavnou postavou je Mikey, ktorý je štvrták na strednej, a spolu so svojimi priateľmi maturuje. Ako v každej škole, aj tu sú skupinky "nezávislákov", doslovne ich autor opisuje ako - skupinky s frajerskými účesmi, oblečením zo second handu a s menami ako z päťdesiatych rokov. Sú milí, nikdy nie sú zlí a vždy bojujú proti upírom, mimozemskej kráľovnej. Nikdy neprídu na školský ples, počúvajú džez a popritom si čítajú poéziu. Ináč ich môžme nazvať "hippies." A práve oni musia zachraňovať svet.
Mikey a jeho priatelia - Jared, Mel, Henna do tejto skupiny nepatria, ale to neznamená, že aj oni nie sú výnimoční. Každý z nich je výnimočný v inom smere a má inú vlasnosť, ktorá u neho prevláda.
Patrick Ness nám tak chce ukázať, že každý človek na svete je výnimočný a v každom z nás sa skrýva niečo mimoriadne. Och, a taktiež to, akí sú priatelia potrební, dokážu nás zachrániť, ked' mi sami to nedokážeme.

Jeho štýl písania je zvláštny, ale páči sa mi. Je jednoduchý, ale zároveň vás donútia jeho vety premýšľať a premýšľať.

Stále hladíme do ohňa, ktorý je pravdepodobne iba ohňom, ale pozeráme sa naň spolu. Ja a moji priatelia. A, pravdaže, zajtra nastane nový deň a všetko sa začne odznova. Ale v tejto chvíli som zacyklený v akejsi slučke, ibaže tentoraz dobrej. Je to slučka s mojimi priateľmi a bolo by čertovsky fajn uviaznuť v nej navždy.
  Viem, že ma zachránia, keby som to potreboval.
  A takisto viem, že odteraz to už asi nebudem potrebovať tak často.
Dívame sa do ohňa. Dívame sa do ohňa.
Stále sa dívame.

***

Určite napíšte vaše tipy na letné čítanie do komentára.
Papa

Bibiána

Tags:

Share:

5 comments

  1. Knihu chlapec nikto má kamoška, musím si ju od nej požičať :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ja milujem knihy o WWII, ako je aj napr. Anna Frank alebo Zlodejka kníh, neviem však či sa to dá veľmi označiť ako letné čítanie :D Každopádne mám rada akciu a pokračovania- určite skús Game of Thrones!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Už dlho sa snažím nejak prísť na chuť GOT ale nejak mi to nešmakuje :D :)))

      Odstrániť
  3. Marťan je naozaj skvelá kniha. Na to v akej situácii sa hlavná postava ocitá má humoru až až. :D Okrem toho je tam kopec zaujímavých faktov a ani akcia nechýba, takže s týmto len súhlasím. :)
    Čo sa týka Nessa, ja som naopak čítala knihu Sedem minút po polnoci (recenziu nájdeš tu, ak by si mala záujem www.abookbae.blogspot.sk) a kniha ktorú spomínaš ty, ma ešte len čaká. Počula som, že sú to dve diela, ktoré sa ale neskutočne líšia, takže som veľmi zvedavá. :) Sedem minút bolo naozaj skvele čítanie. :)
    O knihe Chlapec Nikto som doposiaľ nepočula, no znie celkom zaujímavo. Aj úryvok čo si spomenula v článku. :) No popri všetkých knihách ktoré na mňa ešte len čakajú, kto vie či by som sa k nej vôbec dostala. :)
    No a moje odporúčania? Keď sa tak pozerám na moju skromnú zbierku, do očí mi bije jedna jediná - Anna and the French kiss, na leto ako stvorená. Na romantiku vôbec nie som, no táto kniha rozhodne má niečo do seba. Škoda len, že na výber je buď česká alebo anglická verzia. :) Ale rozhodne sa to oplatí.
    Prajem Ti krásne leto a veľa skvelých kníh. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No ved Sedem minút po polnoci ma čaká už čoskoro a teším sa :)) a o knihe, ktorú si spomenula som v živote nepočula tak sa po nej určite pozriem:)) aj tebe prajem pekné leto! :)

      Odstrániť

Budem rada, ak svoj názor na článok vyjadríš v komentári! Snažím sa čítať a odpovedať na všetky.